Sweet.. sweet... sweet memory..

Saturday 26 November 2011

Anak Sulung Saya Pulak Sakit..

Pada 22/11/11, anak sulung saya bagitau dia kena gigit nyamuk, dan seperti biasa dia nak letak mopiko. Bila saya tengok kesan 'gigitan nyamuk' tu, lain macam je saya rasa. Saya belek2 badan dia, eh, macam banyak ja ni. Lagipun nyamuk apanya siang2 ni. Saya mula rasa macam anak saya kena campak. Tapi masih awal untuk disahkan. 
Esoknya, nampak la makin banyak biji2 di badan anak saya. Saya makin yakin anak saya kena campak. Selepas pergi klinik untuk anak kedua saya, kami bawa pulak anak sulung saya pergi klinik. Dan doktor mengesahkan anak saya kena campak air. Kata doktor sakit ni takda ubat. Dia cuma bagi paracetamol untuk tahan sakit dan demam, dan calamine lotion. Saya dan suami pulak beli air kelapa bagi dia minum dan masak sup ayam untuk dia makan. Kata orang tua2, dua2 makanan ni mempercepatkan biji2 tu keluar, maka cepatlah baik. 
Kesian anak saya. Jenuh jugak nak melayan dia. Macam2 la yang kami cakap dengan dia untuk pujuk dia sapu ubat tu. Nak belikan itu, nak bagi makan ini. Malamnya dia tidur tak lena, asyik menangis dan merengek saja. Abah dia la yang duk melayan dia malam tu, sebab saya duk melayan bayi. Masa tu rasa rumah saya macam wad neonatal dan wad paediatrik dah. 
Hari ni biji2 berair di badan anak saya makin kering dah. Dia sendiri pun dah tak terbaring sangat macam sebelum ni. Syukur lah. Ada orang cakap kesian kat saya sebab dalam pantang macam2 jadi. Ya jugak, tapi syukur lah saya sihat. Dan saya fikir lagi, bagus juga anak saya kena campak masa saya cuti ni. Kalau masa saya kerja, confirm saya kena cuti jugak. Sememangnya Allah lebih tau apa yang terbaik untuk kita.

No comments:

Post a Comment