Sweet.. sweet... sweet memory..

Monday 13 June 2011

Kisah buah mangga..

Di rumah saya ada dua batang pokok mangga. Yang satu tu, dalam kawasan rumah. Tahun pertama saya tinggal di rumah ni, banyak betul pokok tu berbuah. Sampai saya dan suami tak larat makan. Banyaknya kami bagi orang saja. Kalau simpan pun buat rosak saja. Tapi musim seterusnya pokok tu macam merajuk. Kurang sangat buahnya. Sikit2 saja dapat makan. Bagi orang macam tak ada ja.  Musim lepasnya pun sikit, siap ada yang rosak2 lagi. Sampai sekarang macam tu saja pokok tu.
Pokok yang lagi satu tu, di luar pagar, sebelah rumah. Tapi tuan rumah dah cakap, "Itu pun pokok kau ar.. saya yang tanam itu pokok.." Tahun pertama saya di situ, langsung pokok tu takda berbuah. Bunga pun macam takda. Musim seterusnya, ada sikit. Tapi yang sedihnya, belum sempat saya ambil, buah tu hilang. Pernah juga saya terserempak orang ambil tu. Pagi2 lagi, siap bawak budak kecik masa tu. Tapi saya tak sempat cakap sebab saya dalam rumah masa tu. Kiranya saya tak sempat juga rasa macam mana buah pokok tu.
Baru2 ni pokok luar tu galak pula berbunga. Buah pun dah keluar sikit. Saya mula2 tak berharap, sebab chances untuk buah tu dicuri sangat tinggi. Ye la, buah tu kan kat luar rumah. Susah juga nak kawal. Takkan nak tulis kat pokok tu, 'Jangan Ambil' pulak. Tapi saya perasan kali ni, ada ranting yang masuk ke dalam kawasan rumah, dan ada buahnya. Saya pun suka la. Saya cakap dengan suami, "Kali ni dapat la kot makan buah tu. Dah sah2 dalam pagar. Kalau orang ambik jugak tak tau la". Saya pun jaga buah tu. Hari2 saya tengok, dan menunggu buah tu besar. Tapi... hari Jumaat baru ni, bila saya sampai saja dari pejabat, saya pun tengok la buah tu. Saya kehairanan. "Abang, mangga tu dah tak da la". Saya terus keluar kereta dan pergi dekat dengan pokok tu. Mana la tau saya dah rabun petang ke, tak pun buah tu jatuh ke. Huhu.. ternyata buah tu dah memang takda. Ada la kot 4,5 biji. Argh... mula la saya nak menyumpah ni. Tak cukup yang luar pagar dia ambil, yang dalam ni pun dia nak ambil. Barangkali sebab dia tengok yang dalam ni besar dari yang lain (Dah yang kat luar tu tak sempat besar kena ambil, macam mana nak besarnya).  Cheh.. kurang kesedaran sivik punya manusia. Agak2 la nak ambil pun. Ni sampai dalam pagar orang pun nak ambil.
Nak dijadikan cerita, semalam saya sekeluarga keluar jalan2. Ngam2 saya sampai, saya ternampak la ada seorang auntie ni bersama seorang budak sedang tertinjau2 di bawah pokok mangga tu. Saya pun dari dalam pagar terus pergi dekat pokok mangga tu. Kira2 saya mau sound la apa yang patut, sebab dia ambil buah tu. Sekali bila auntie tu nampak saya, dia dengan selamba baladanya cakap "Kau mau?", sambil menunjukkan beberapa biji mangga yang dalam tangannya. Saya yang nak marah rasa nak tergelak. Dalam hati saya berfikir, "Sapa tuan rumah ni? Saya ke dia?" Saya kat dalam pagar ni. Kereta pun dah ada. Saya yang terkesima tu hanya menggelengkan kepala, dan saya hanya mampu cakap "Kecil lagi oo buah tu kau ambil". Tapi dia jawab balik, "Sedap". Dan dia sekali lagi mempelawa saya ambil buah tu. Saya cakap "Nda apa lah". Selepas dapat beberapa biji, auntie tu pun berlalu dengan senang hatinya. Lalu saya pun mendekati pokok mangga tu, dan membelek2 buah yang masih ada. Dan saya pun ternampak satu biji buah mangga yang sederhana besar di celah2 mangga yang kecil. Mungkin auntie tadi tak nampak mangga tu. Lalu saya pun ambil, sebab saya pun nak rasa sedap sangat ke buah tu.
Ni la buah yang saya ambil dari pokok tu. Kecil kan. Saya dah makan. Patut la auntie tu ambil. Sedap juga rupanya. Tak masam sangat, manis2 sikit.
Saya pun dapat rasa dah sebiji buah tu. Tak tau la lepas ni dapat rasa lagi ke tak. Macam harus je nak tengok buah tu besar. Hehe.. Mungkin dah memang rezeki auntie tu. Ambil la auntie kalau kat luar tu. Cuma yang kat dalam tu, kalau boleh jangan la panjang sangat kaki dan tangan tu. Chek pun nak makan jugak. Chek dah la bawak perut ni..

2 comments:

  1. hahahh kak kesian plak tu...tuan punya pokok makan sikit jer yang tukang amik sesuka ati tu plak lebih2 siap meng'offer' mangga yg sdh di amik lg adoi apa punya org lah...

    ReplyDelete
  2. haha.. nda tau la apa mau jadi..

    ReplyDelete