Sweet.. sweet... sweet memory..

Tuesday 20 September 2011

Food Poisoning lah..

Semalam, dalam jam 11 lebih, saya tengah buat persediaan untuk tidur. Anak saya, Fawwaz masih aktif lagi main. Masa tu saya kat dapur, tengah nak bancuh susu untuk dia. Pastu dia datang kepada saya, nak tunjuk sesuatu pada saya. Tapi dengan tak semena-mena, berhamburan muntah dari mulut dia. Banyak lagi tu. Habis keluar semua makanan yang dia makan. Terkejut saya. Terus saya menjerit panggil abah dia sekali untuk bantuan kecemasan. 
Selepas dah cuci semua, saya dan fawwaz pun masuk tidur. Tapi baru saja baring, dia muntah lagi. Kali ni tinggal air saja. Dah lepas lap2, baring la balik. Tapi ternyata beberapa minit sekali dia muntah lagi sikit2. Last2 saya panggil abah dia lagi. Tengok fawwaz pulak dah macam dipaksa pulak muntah tu. Dia pun dah lembik dan slow. Sekejap saja hilang aktif tadi. 
Bila abah dia masuk, dia cakap pergi klinik lah. Dengan pantas saya pun tukar baju. Tapi pastu abah dia cakap, dia tak nak pegi klinik. Dia suruh sapu minyak. Tapi selepas tu dia muntah lagi. Jadi saya cakap, angkat ja. Dalam keadaan merengek-rengek, kami pun keluar rumah. Masa tu jugak otak tengah fikir nak pegi klinik mana. Klinik yang selalu fawwaz pegi tu, dulu 24 jam tapi sekarang tak lagi. Lalu saya cakap kat suami pegi satu hospital pakar, yang selalu dengar orang puji2 hospital tu. Bukan saya tak nak pegi kerajaan tapi hospital kerajaan untuk kanak2 tu jauh sikit dari rumah.
Beberapa minit kemudian, sampai lah kami di hospital tersebut. Malangnya apabila nak masuk, nurse situ bagitau, tiada doktor pakar kanak2 hari ni. Saya tanya doktor biasa. Tapi nurse tu cakap kena jumpa pakar kanak2 saja tu. Dia cakap pegi hospital kerajaan tu atau satu lagi hospital pakar yang lokasi dia dah berpindah dan saya tak pasti kat mana. Dalam kereta kami decide pegi saja hospital kerajaan yang jaraknya mungkin dalam 20 km dari rumah. 
Fawwaz yang dalam pelukan saya pulak dah diam saja masa tu. Mungkin jugak dia mengantuk sebab time tu dah dekat pukul 1.00 pagi. Masa tu dalam hati saya hanya Tuhan yang tahu. Risau, sedih dan takut semuanya bercampur. Macam2 yang ada dalam fikiran saya. Saya pegang lengan dia, sejuk, tapi tangan dia tidak. Saya perhati jugak kuku dia kalau dah biru tapi masih ok. Saya berdoa dalam hati jangan lah apa2 yang tidak diingini berlaku pada anak saya ini. Tidak mungkin saya mampu terima kalau ada apa2 berlaku. Anak saya masih kecil untuk menanggung kesakitan yang amat dahsyat. Saya terasa perjalanan ke hospital terlalu lambat walaupun hakikatnya suami saya dah cukup laju memandu dan tiada banyak kenderaan di jalan.
Di tengah perjalanan, masa melintasi satu pekan kecil, saya ternampak klinik 24 jam. Saya bagitau suami dan terus suami pusing balik ke klinik tadi. Mujur lah di klinik tiada orang masa tu. Sekejap saja menunggu, dah dipanggil masuk jumpa doktor. Doktor pun memeriksa anak saya. Alhamdulillah, apa yang doktor cakap melegakan hati saya dan suami. Kata doktor, keadaan dia ok. Nadi masih ok, paru-paru pun ok. Mungkin salah makan saja. Doktor tanya makan apa, dan ada tak sapa2 lagi yang lain dalam keluarga yang muntah2 atau cirit-birit. Tapi tak da pulak. Pastu doktor tu kata dia akan tulis surat kepada doktor hospital kerajaan, dan boleh pegi sekarang atau pagi esok kalau fawwaz masih belum baik.
Keluar dari hospital, masa nak masuk kereta dengan tiba-tiba saya pulak termuntah. Macam habis semua isi perut saya dipaksa keluar. Perit tekak saya. Bila saya masuk kereta, saya tengok suami pulak macam nak muntah tapi tak jadi. Dia rasa macam loya. Hmm.. mungkin ada tak kena dengan sesuatu yang kami makan. Lepas tu kami semua terus pegi hospital. Sampai di jabatan kecemasan hospital, syukur lah orang tak ramai. Sekejap saja dapat jumpa doktor. Doktor tu cek, dan dia bagitau keadaan fawwaz tak teruk. Mild dehydration. Pastu doktor cadang masuk air atau dia bagi garam untuk minum di rumah. Saya dan suami fikir2, maka kami decide terus masuk air saja, sebab kalau nak bagi minum takut susah pulak nanti.
Maka fawwaz pun dibaringkan atas katil, dan nurse dan pembantu perubatan pun mula untuk masukkan air. Fawwaz langsung tak berbunyi atau bergerak. Mungkin dia mengantuk dan takut. Sedikit pun dia tak nangis masa nurse cucuk tangan dia. Selepas siap prosedur, duduk la saya di situ. Suami pulak dah pegi cari tandas sebab perut dia dah memulas. Saya pun tepuk2 fawwaz supaya dia tidur. Beberapa minit kemudian, dia pun tidur.
Selepas suami saya datang, dia bagitau dia cirit birit. Dan beberapa ketika kemudian, saya pulak sakit perut dan giliran saya ke tandas. Sah, saya jugak cirit birit. Mana satu la makanan yang menyebabkan kami semua keracunan ni. 
Selepas habis satu botol kecil (100 ml) air masuk dalam badan fawwaz, kata pembantu perubatan tu dah selesai. Boleh balik rehat kat rumah atau kat sini. Maka saya dan suami pun terus balik. Masa tu dah 3.30 pagi. Sampai di rumah, dah lebih kurang 4.00 pagi. Fawwaz jugak dah tidur. Saya dan suami pun tidur. Lebih kurang pukul 5.00 terjaga pulak dia, minta air masak. Selepas minum, dia muntah balik air tu. Pastu dia bagitau dah berak jugak. Kesiannya dia. Jam 5.00 pagi kena air sejuk. dah selesai semua, baru lah kami dapat tidur.
Esoknya, turn saya untuk check up pregnancy. Terpaksa jugak saya bangun walaupun mengantuk. Dan suami jugak terpaksa bangun. Saya rasa bersalah sangat sebab saya tak boleh bawak kereta. Kalau tak, tak perlu la saya susahkan suami dan dukung fawwaz yang sedang tidur masuk kereta. Di klinik, saya check up dengan nurse, saya bagitau apa yang berlaku semalam. Dia pun refer saya dengan doktor. Bila saya jumpa doktor, doktor pun bagi saya Cuti Sakit. Kata doktor kalau setakat saya sakit dia tak bagi sebab keadaan saya tak terlalu teruk tapi dia nak bagi saya rehat, sebab tak tidur semalam. Tekanan darah saya pun dah rendah. Terima kasih doktor sebab memahami.
Bila suami hantar saya balik, dia pulak pergi klinik sebab dia masih cirit birit. Dia pun dapat MC jugak sebab tu. Jadinya hari ni kami tiga beranak tersadai saja di rumah, sebab masing2 dah kehilangan cecair badan dan tenaga. Doktor bagi saya garam untuk minum dan dia cadang juga untuk saya minum 100 plus. Anak saya pun boleh minum tu, dia cakap.
Syukur lah keadaan kami semua tidak kronik. Saya teringat peristiwa dalam bulan puasa di mana ada yang meninggal sebab keracunan makanan. Terima kasih kepada doktor, nurse dan pembantu perubatan Jabatan Kecemasan Hospital Likas, doktor dan nurse di Klinik Kesihatan Ibu dan Anak Jalan Kebajikan dan doktor Klinik Lau & Chong!

2 comments:

  1. Terima kasih kepada suami saya jugak. I love you so much!

    ReplyDelete
  2. pasni kena blaja balik bw keta, senang nk bergerak bila jd pape emergency.....jaga kesihatan bebaik to all of u...jgn silap mkn pasni lagi

    ReplyDelete