Sweet.. sweet... sweet memory..

Sunday 18 September 2011

soto dan pulut sekaya..

Kemarin tiba2 saya teringin nak makan soto. Yang saya teringin ni soto style semenanjung, iaitu nasi himpit dengan sup ayam. Kalau boleh dengan suhun dan begedil sekali. Maka saya suarakan pada hubby. Terus dia ajak pegi supermarket beli barang. Best2...
Balik dari kedai terus lah memulakan operasi memasak soto. Sup ayam tu senang saja. Rebus, pastu masuk la bahan2 berkenaan. Yang leceh sikit buat begedil. Nak kena gentel2 sebiji2. Dan kalau nak makan dengan soto ni kecik2 comel2 baru best.
Selepas beberapa jam, siap lah soto saya. Nasi himpit ditaburi ayam, daun sup, kacang, suhun, bawang goreng, tauge, begedil, cili kicap. Kemudian siram lah sup ayam. Makan sampai berpeluh dan berasap telinga sebab cili yang pedas dan kuah yang panas. Fuh...
Soto saya. Belum masuk sup lagi.
Malamnya ada pulak satu masalah. Saya terasa nak makan pulut sekaya (orang kedah panggil) atau seri muka. Apa kena saya hari ni. Nak makan makanan eksotik di Sabah ni. Saya kata makanan eksotik sebab makanan ni susah dapat di Sabah. Kalau semenanjung memang banyak.
Maka saya pun buka buku resepi tengok balik resepi yang saya tulis yang diturunkan oleh tok saya. Tok saya buat pulut sekaya memang saya suka. Maka mula lah saya masak pulut bersama santan. Kemudian saya perah kelapa lagi bersama daun pandan dan bahan2 lain, dan terus sediakan kepala pulut sekaya tersebut. Bila pulut masak, tuang kepala tadi dan kukus lagi. Selepas sejam lebih, masak lah ia. Tak sabar saya nak makan. Tapi sebab masih panas dan saya pun ngantuk, postpone la dulu.
Pulut sekaya. Warna kepalanya kurang hijau sebab saya guna daun pandan saja, tak da pewarna tambahan.
Pagi esoknya, saya bersarapan dengan pulut sekaya. Wah... terasa mengimbau kenangan di kampung pulak. Kepala pulut tu lembik sikit (mungkin santan saya terlebih cair) tapi rasanya ok jugak. Boleh lah dimakan.
Terasa lepas keinginan saya untuk makan dua makanan ni. Ada satu lagi misi saya. Nantikan saya tulis di sini kalau saya berjaya dapatkan makanan tersebut.

1 comment:

  1. K.tiqah...mmg nmpak sedap sgt2 soto tuh..terliur gak la cu tgk...

    ReplyDelete