Sweet.. sweet... sweet memory..

Saturday 3 September 2011

Lebaran 2011..

Wah.. diam tak diam dah habis bulan puasa. Diari Ramadhan yang saya tulis sebelum ni tak dapat disiapkan sehingga 29 Ramadhan kerana kamera handphone saya rosak. Jadi tak boleh nak ambil gambar, tak da mood la nak tulis. Tapi malam raya ok pulak dia, Tiba2 anakanda tersayang saya tekan2 handphone tu, dia tunjuk dekat saya dan cakap, "na mak, boleh sudah". Sekali saya pandang, aik, dah ok kamera handphone tu. Tak tau la saya apa anak saya buat.
Raya tahun ni saya rasa teringin pulak nak buat sendiri biskut raya. Saya cakap dekat hubby. Tak sangka dia bersetuju pulak. Dengan semangatnya, lagi dua minggu nak raya saya dan hubby dan anak pergi la supermarket kegemaran kalau nak shoping banyak2. Giant. Berserta senarai barangan yang dah ditulis, saya dan hubby menolak troli yang dah diduduki oleh anak saya. Kami pun pilih2, masuk dalam troli barang2 yang diperlukan. Dah ada semuanya, kami pun bayar. Banyak betul barang yang kami beli. Saya rasa inilah resit terpanjang yang pernah kami shoping.
Resit beli barang buat biskut (ada sikit la barang lain). Panjangnya lebih dari 30cm
Lagi seminggu nak raya, masa cuti hujung minggu, saya dan hubby dan dibantu oleh chef kecik mulakan operasi membuat biskut. Dalam dua hari cuti, kami dapat siapkan empat jenis biskut. Wah.. tak sangka jugak ya. Berjaya jugak kami buat. Yang paling best, biskut kegemaran saya pun berjaya dibuat. Rupanya tak cantik sangat la, tapi rasanya ada. Ok la tu. Susah jugak nak jumpa biskut kegemaran saya tu kat KK ni. Biskut kegemaran hubby pun ada jugak.
Hari minggu terakhir bulan puasa tu, selesai mengemas rumah, saya dan hubby menyambung operasi masak makanan untuk hari raya. Kali ni kami buat kek dan kerepek gunting. Sehari sebelum raya, saya dan hubby kerja lagi. Cewah.. rileksnya kami, macam tak raya ja. Tengahhari kami keluar sekejap, cari barang lagi, tapi misi tak complete. Malam raya, kami keluar lagi menyelesaikan misi shoping saat akhir.
Biskut semperit, my favourite
Biskut oat coklat
Kek pandan
Cornflakes madu, kegemaran hubby dan telah menjadi kegemaran anak saya jugak
Biskut coklat
Kerepek gunting
Hari raya pertama, pergi sembahyang raya di Surau Austral, KK. Masa tengah sembahyang, tiba2 anak saya menangis dengan syahdunya. Sudah sembahyang, saya tanya kenapa tapi dia tak bagitau. Lepas sembahyang, ada jamuan raya. Lepas makan, kami pun balik rumah. Bila suami saya tanya anak saya kenapa dia nangis, baru dia cakap. "Kakak main kain tutup fawwaz". Oh, rupanya. Saya perasan jugak budak tu pegang2 fawwaz. Rupanya dia yang tolak tabir sampai kain tu terpusing, menyebabkan anak saya terlindung dari saya. Kesian dia. Lepas berehat sekejap, member ofis telefon ajak kami pergi beraya. Kami pun ikut dia pergi beraya rumah parents dia di Tuaran, kemudian Lok Kawi. dah petang, kami pun balik rumah dan berehat.
Malamnya, anak saya dah start batuk. Badan pun panas sikit. Mungkin letih dan minum banyak air ais. Siap muntah lagi masa tidur. Terus saya bagi ubat yang ada kat rumah.
Anak tersayang di pagi Syawal. Dah ready nak pergi beraya. Selamat Hari Raya semua.
Hari raya kedua, member ofis yang lain nak datang rumah. Saya pun masak ketupat dan kari daging. Anak saya jugak macam dah ok demam dia. Lepas makan, kami pergi pulak beraya rumah bos, dekat saja dengan rumah saya. Pas makan dan sembang2, kami pun balik rumah. Tapi demam anak saya datang balik. Macam dah abis kesan ubat, datang balik demam dia. Petangnya member ofis masa kat PJ dulu datang. Malamnya kami bawa dia pergi rumah bos lagi, sebab dia pun kenal bos tu. Dua kali kami beraya rumah bos tahun ni. Pas beraya, kami bawa anak saya pergi klinik. Kata doktor, ok, tiada jangkitan yang serius. Alhamdulillah, lega saya dengar. Malamnya, masa tidur, muntah lagi anak saya. Hmm...
Raya ketiga, ada jemputan open house rumah ofismate. Tapi memikirkan anak saya yang tak berapa sihat, tak jadi kami pergi. Sebab kalau dah pergi, anak saya mesti nak minum ais lagi. Minta maaf la akak yang jemput tu. Saya teringin jugak nak pegi, tapi takut anak saya tak baik2 jugak.
Raya keempat, eh, kami dah start kerja. Hehe.. memang kami sengaja tak ambil cuti extra. Sebabnya, kami nak simpan cuti untuk balik kampung hujung tahun. Ada berapa orang saja dekat ofis yang kerja hari tu, dan mostly non-muslim. 
Sememangnya raya kali ni ala kadar saja bagi kami. Biskut pun buat sendiri, ala2 berjimat. (Tapi memang jimat sgt). Beraya pun tak banyak rumah dan saya pun tak masak special2. Selain anak saya sakit, saya sendiri pun tak larat. Perut dah menegang, mengah lagi. Kesian anak saya. Tapi masih panjang lagi raya ni. InsyaAllah kalau larat dan anak saya dah sihat, nak jugak saya beraya rumah kawan2 lagi.


2 comments:

  1. wah..bestnya wat biskut raya sendiri...kt cnie semua biskut tunjuk jea...hehehe..

    ReplyDelete
  2. saja kali ni teringin nak buat pulak..

    ReplyDelete