Sweet.. sweet... sweet memory..

Sunday 5 February 2012

Ikan Siakap Tiga Rasa

Baru2 ni juga ada saya masak siakap tiga rasa. Bila masak ni, saya teringat ayahanda saya. Ni antara makanan yang dia minta saya masak bila saya balik. Takda la sedap sangat tapi mungkin sebab saya orang pertama dalam keluarga yang masak makanan tu. Jadi tu kira signature dish saya la kot dalam keluarga. Hehe...
Bahan2 dia, ikan siakap, garam, kunyit, tepung jagung (ada bole, takda pun bole), sos cili, sos tomato, cili padi (hiris nipis), serai (hiris nipis), nanas (potong dadu), bawang merah (potong dadu), bawang putih (cincang), garam.
Cara nak masak, goreng dulu ikan yang dah disapu dengan garam, kunyit dan tepung jagung. Bila dah garing, angkat. Pastu, tumis dua2 bawang, serai. Bila dah kekuningan, masukkan dua2 sos, kacau2. Pastu masukkan cili padi, nanas, garam. Masak la sampai siap. Kalau nak banyak kuah, masukkan banyak sos dan air. Bila dah masak, tuang la atas ikan tadi. Sedia untuk dimakan.
Versi saya banyak kuah

No comments:

Post a Comment