Sweet.. sweet... sweet memory..

Friday 8 April 2011

budak 'pandai'..

beberapa hari lalu, saya dan family pi shopping di satu hypermarket yang glamer jugak la kat KK ni. bukan la nak cerita apa yang saya beli, tapi apa yang berlaku sebelum saya masuk membeli belah tu. 
kat hypermarket ni, nak ambil troli kena guna token yang ditukar dengan duit seringgit. saiz token tu macam duit seringgit syiling dulu atau duit 20 sen. suami saya pun pi tukar token dan ambil troli. tapi masa tengah masukkan token ke slot troli tu, ketat la pulak. suami saya tukar dari satu troli ke satu troli. dalam masa yang sama ada jugak brader lain pun mengalami masalah yang sama. tapi depa dua masih mencuba. pastu tiba2 mai la sorang budak, dengan baik hati nak tolong. dia pi dekat brader tu dulu, tp brader tu menolak. pastu dia mai dekat suami saya, minta nak tolong. maka suami saya pun bagi token tu dekat dia. dia pun dengan susah payah menekan dalam slot troli tu, at last berjaya jugak. suami saya pun tolak nak masuk kedai tp terperasan troli tu ada rosak sikit. tempat duduk budak dah punah. jadi suami saya pi la tukar. dia keluarkan token dan cuba masukkan dalam troli lain. tapi rupa-rupanya token tadi telah bertukar menjadi duit 20 sen. ajaib kan. suami saya pun pelik, jadi dia pergi balik di kaunter dan bagitau pasal token tu. orang kaunter tu pun terpinga2. takkan dia salah bagi token. tp dalam kebingungan dia pun tukar balik dengan token. suami saya pun ambil la troli lain. bila tengah jalan2 suami saya cakap, "abang rasa budak tadi tukar token tu dengan duit 20 sen. takkan kaunter tu salah bagi kan". ya jugak. saya dan suami saya baru terfikir.
dipendekkan cerita, lepas abis beli barang, kami pun berjalan ke kereta. kebetulan, Tuhan Maha Kuasa, terserempak budak yang menolong tadi. belum sempat cakap apa, dia terus buka langkah seribu. hmmm.. awat dia lari. memang betul la apa yang suami saya cakap. tak sangka sungguh. budak lagi tu. macam budak sekolah rendah ja. ish3... pandai sungguh budak tu, tapi pandai tak bertempat. dia guna duit 20 sen, dapat token seringgit. tukar balik, untung la dia 80 sen. boleh la jugak. buat banyak kali dapat la lebih. tak tau la apa yang menyebabkan dia buat begitu. memang takda duit atau nak cari duit lebih. entah lah...

2 comments:

  1. oun nak komen gambaq atas tuu..lawa aa..comey..fawwaz!!!

    ReplyDelete
  2. ni kat semporna. tempat ni ala2 floating la. kawasan sangkar ikan. excited fawwaz, tu yang berlari. syok agaknya dia dengar bunyi papan tu. jenuh kak tiqah nak tangkap dia..

    ReplyDelete