Sweet.. sweet... sweet memory..

Sunday 17 April 2011

Prapeni Thai..

Baru2 ni saya pergi makan di restoran ni. Ni la lagi satu restoran yang saya suka di Kota Kinabalu, dan antara yang awal juga saya tahu sejak mula saya di KK. Letaknya dekat Putatan, lebih kurang 20 minit dr KK kalau tak jem. Restoran ni makanannya Thai style. Tu pasal la saya suka. Mula2 saya tengok nama dia, Prapeni Thai, tak confident jugak nak masuk. Tapi lepas diberitahu sorang kawan pasal restoran ni, dan tengok banyak pekerja dia pakai tudung, saya pun berani. Lagipun first time saya pergi saya dibawa oleh sorang kawan husband yang dah lebih lama tinggal di sini.
Kalau dah masuk restoran Thai, tak sah lah kalau tak order tomyam. Dan ternyata tomyam dia memang sedap. Tomyam ni bukan jenis yang pekat, yang agak cair tapi rasanya cukup. Kata kakak saya yang pernah saya bawak makan kat sini, ni tomyam putih. Tak kisah lah putih ke merah, janji sedap. Sebab tu kalau saya makan kat sini, makan nasi goreng pun saya order tomyam. 
Kalau saya makan nasi putih di sini, antara yang saya suka order ialah ikan tiga rasa. Pilihan ikan siakap, kerapu atau putih. Ikan putih tu saya pun tak tau orang semenanjung panggil apa. Kata bapa saya macam nyok2. Tapi sedap la ikan tu. Ikan tiga rasa ni sangat sedap sebab ikan dia digoreng garing dan sos dia cukup rasa. Saya ratah ikan ni sampai tinggal tulang dan kepala saja. Selain tu antara yang best kat sini daging merah, ayam padpek, telur bungkus, udang goreng tepung, kangkung goreng belacan, cendawan goreng, dan lain2 lagi. 
Ini lah tomyam kegemaran saya...

Ni ikan putih tiga rasa

Cendawan goreng

Sambal belacan pun sodap..
Anak saya suka sangat makan situ. Mesti banyak dia makan. Pernah sekali dulu lalu jalan tu, dia nangis sebab tak behenti makan kedai tu. Bankrap la mak dengan abah kalau hari2 makan kedai..
Kalau ada kawan2 atau keluarga datang, ni la antara restoran yang saya bawa untuk diorang makan. Ada sorang kawan saya orang semenanjung dan kerja di Kuching, kalau datang sini mesti nak makan sini. Harga kat sini pun tak terlalu mahal. Macam kebanyakan restoran jugak. Kalau mahal sangat saya pun tak termampu nak makan. Hehe...

1 comment: