Sweet.. sweet... sweet memory..

Friday 22 April 2011

Kasih adik beradik..

Ini kisah kucing2 yang menumpang kasih di rumah saya. Sekarang ni mereka ada 3 ekor, iaitu 3 beradik. Mereka ni bukanlah dilahirkan sekali. Batch pertama ialah Si Putih, yang bermata biru. Seingat saya dulu mak dia bawak mcm ada dua ekor, tp sekejap ja hilang yg sekor lagi. Tinggal la si Putih seekor diri, menumpang kasih dengan kami setelah ditinggalkan ibunya. 
Selepas beberapa ketika, datang lagi mak dia, membawa tiga ekor anak kucing. Betul la mak dia ni. Pandai pulak dia cari rumah untuk tinggalkan anak dia. Tiga2 pun warna putih, tp agak keperangan dan gelap sikit berbanding si Putih. Tapi tak lama kemudian seekor hilang, tinggal la dua. Jadi saya namakan Si Manja (sebab dia sangat manja dengan Si putih) dan Si Tina (sebab tu la satu2 nya betina). Maka membesar la mereka bertiga di rumah kami, sampai sekarang. Si Tina pun dah dua kali beranak, tp setakat ni anak dia tinggal satu ja.
Apa yang saya nak kongsikan di sini, kasih sayang antara mereka tu. Si Putih ni memang abang yang baik. Boleh pulak dia layan adik2 dia yang suka bergesel dengan dia tu. Padahal mereka bukan lah lahir sekali. Saya pun tak tau Si putih ni dia tahu kah itu adik2 kandung dia. Ataupun dia layan mereka sebagai adik angkat yang menumpang kasih. Mereka hanya bergaduh masa berebut makan ja, tu pun hanya bunyi mcm mengiau/mengerang, dan sekejap saja. Tak pernah pulak mereka pukul sesama sendiri. 
Alangkah bagus jika sifat mereka ini dijadikan contoh untuk manusia. Adik beradik janganlah bergaduh sesama sendiri. Pepatah pun ada mengatakan, Air dicincang takkan putus. Berbaik lah sesama saudara, apatah lagi adik beradik sendiri.

Ni lah kucing2 saya. Tina yang dah terbaring tu, Manja di depan Tina, Putih yang sedang tayang mata dia yang biru tu Selalu jugak mereka tidur rapat2 macam ni

No comments:

Post a Comment