Sweet.. sweet... sweet memory..

Saturday 2 April 2011

Pengalaman keduaku..

Sudah beberapa hari saya tidak mengunjungi blog ini. Ada jugak cerita yang nak saya kongsi tapi keadaan kesihatan tidak mengizinkan. Di ofis, sibuk dengan pelbagai aktiviti, sampai nak buat kerja hakiki pun tak sempat. Petang ja, saya dah penat sangat. Sampai rumah, awal saya dah tidur. Masak pun kadang2 tak larat. Mujur suami saya memahami. Dia la yang selalu masak dan layan anak saya. Saya bersyukur dikurniakan suami yang sedemikian.
Baru2 ni ada berita dalam satu akhbar tabloid, mengenai seorang wanita dipukul suaminya, sebab mengidam satu jenis buah. Mengikut berita tu, suami ni baru pulang kerja dan isteri minta dia keluar semula untuk cari buah tersebut. Buah tu pulak jenis yang susah didapati di ibu kota. Jadi suami sudah hilang sabar, pukul isteri dia. Member2 di ofis yang sama2 baca berita tu banyak yang menyalahkan lelaki tersebut (member ofis tu lelaki jugak..), kata suami tu tak sabar dan sebagainya. Ada juga yang mengatakan ini masalah orang kahwin muda (walaupun umur suami isteri ni tak la terlalu muda).
Bila baca berita ni, macam2 perkara yang saya fikir. Ya, mungkin betul macam ofismate cakap, suami ni tak sabar. Tapi kita tengok jugak keadaan suami masa tu. Mungkin terlalu letih pulang dari kerja, disuruh pulak keluar balik, mungkin dia pun hilang pedoman. Kalau masa saya kecik2 dulu, arwah mak selalu pesan, kalau abah baru balik kerja, jangan terus kacau dia contohnya minta macam2, cerita benda tak best atau apa2 yang akan menambahkan kepenatan. Kata mak, biar abah duduk, minum, rehat2 dulu. Lagi elok kalau malam baru cakap. Sebab saya sendiri akui, kalau penat ni, kadang2 otak tak rasional berfikir. Benda kecik pun rasa nak marah.
Kalau dilihat pulak keadaan isteri, mungkin keadaannya yang mengandung menyebabkan dia minta bukan2. Ya, ini saya akui. Dulu semasa mengandung anak pertama, saya langsung tak rasa alahan mengandung dan mengidam apa2. Cuma letih saja. Sedar tak sedar perut dah makin besar. Kalau dulu saya baca berita ni, mungkin saya tak akan memahami keadaan isteri tersebut. Tapi, bila mengandung kali kedua ni (Alhamdulillah masih ada rezeki saya), saya dah rasa alahan. Mula2 dulu selalu loya, ter uwek2 (tp tak muntah) ja kat rumah, ofis, sampai member2 dah gelak2 tengok saya. Sekarang ni dah muntah2, terutama lepas makan, Tapi syukur tak la selalu, kadang2 ja. Selain tu badan juga teramat letih. Dan kali ni juga saya dah terasa apa yang orang cakap mengidam. Masa saya tengok iklan McD breakfast, saya rasa teringin nak makan. Padahal dah berpuluh kali saya tengok iklan tu sebelum ni. Satu lagi iklan Ajinomoto kot, yang dia tunjuk lala tengah dimasak, dan terbuka. Geram saya tengok. Dah la KK ni susah dapat lala. Selain tu, saya ada cerita kat suami pasal mak mengandung dulu mengidam telur apa ntah, tuntung kalau tak salah. Pastu saya pun teringin nak makan telur, nasib bukan telur tuntung tapi telur itik. Dan yang paling saya gemar sekarang ni ialah buah (padahal saya bukan penggemar buah). Tak pernah2 saya beli epal, sekali saya nampak kat kedai macam kecur liur saya tengok epal merah2. Semalam waktu lunch saya pergi kedai dengan member, buah jugak yang saya borong. Jambu batu, betik, tembikai susu. Sampai kawan saya cakap, "Akak tak nak makan nasi ke?". Pagi tadi pulak suami beli mangga muda, punya la best saya rasa, sampai saya tidur tadi mimpi makan mangga. Baru2 ni jugak saya buat benda pelik, makan asam jawa. Hairan suami saya. Baru saya tau macam mana kadang2 orang mengandung ni boleh pelik2 perangai dia. Ni saya tengah tulis pasal mangga dan asam ni pun saya telan air liur. Pelik...
Usia kandungan ni masih baru. Tak tau la apa lagi yang akan berlaku sepanjang tujuh bulan ni. Apa2 pun, saya terima kasih sangat2 kepada suami sebab layan perangai saya yang pelik kali ni. Saya juga berdoa kepada Allah semoga kandungan ini selamat dan dipermudahkan saya bersalin. Mengenangkan pengalaman pertama bersalin, takut pulak saya rasa. Alhamdulillah saya dan anak selamat. Semoga kali ini pun kedua-duanya selamat dan sihat. Amiin...

4 comments:

  1. insya Allah selamat...beruntung dpt suami memahami...mcm kami ni x tau lagi mcmana?bakal suami pun x nampak2 lagi bayang dia haha

    ReplyDelete
  2. kak saya hari2 kepingin mau makan mcD...tp enda kesampaian sbb tawau teda McD heeheh..insyaallah Allah permudajkan urusan akak nnt ya...ermmm Fawaz dah dapat adek...yeppi

    ReplyDelete
  3. nanti dtg sini kita makan mcd jgk..

    ReplyDelete