Sweet.. sweet... sweet memory..

Tuesday 12 April 2011

kecurian lagi...

Di satu pagi Isnin yang hening, seperti biasa saya dan suami bersiap2 nak pergi keja. Wah, hari pertama dalam minggu ni, jadi mesti kuatkan semangat untuk melawan Monday Blues. Apabila suami siap, dia pun keluar rumah membuka pagar dan sebagainya. Seperti biasa jika ada jiran di situ, mereka akan bertegur sapa. 
Apabila suami masuk semula ke dalam rumah, dia bagitau. "Tengok tu, penutup longkang rumah jiran depan dan rumah kita dah kena curi." "Haa??" Saya pun intai ke luar rumah. Astaghfirullahaladzim... itu pun kena curi. Sebenarnya kami tidak lah mengalami kerugian sebab penutup longkang tu bukan la dibeli sendiri. Cuma ia mendatangkan kebahayaan saja la. Dalam lagi tu longkang dia. Kalau budak jatuh memang teruk la. Saya tengok jiran depan rumah dah proaktif. Awal2 lagi dia dah tutup dengan papan dan pasu bunga. Untuk rumah saya, disebabkan dah nak pergi kerja, tak sempat kami cari apa2 untuk tutup. Tapi bila balik, tengok longkang tu dah kena tutup dengan batang2 kayu. Barangkali jiran sebelah yang tutup, sebab longkang yang terbuka tu lagi banyak bahagian rumah dia.
Hmm.. saya terus teringat penutup longkang di kampung. Ada sekali saya balik, saya tengok penutup longkang di rumah dah kena rantai sesama sendiri (tiga ke empat, saya lupa) dan ada mangga. Saya tanya ayahanda kenapa rantai macam tu. Kata ayahanda, ada orang duk curi. Tu yang dia rantai sekaligus, jadi berat la pencuri nak angkat. Oooo.... macam tu.. Tapi yang last saya balik kampung, saya tengok longkang dah kena tutup dengan papan. Aik? Saya tanya ayahanda. "Tak larat beli la tqah ai.. Duk kena tibai (curi) ja.." Laa.. dah rantai macam tu sekali pun hilang? Ish3...
Memang dahsyat la orang ni. Apa saja pun nak curi, asal boleh dapat duit. Ni mesti gara-gara besi mahal. Asal besi ja, balun. Peduli la nanti ada orang jatuh longkang ka, apa ka.. tak patut betul..

1 comment:

  1. buh saja penutup longkang dengan papan padan muka si pencuri itu

    ReplyDelete