Sweet.. sweet... sweet memory..

Monday 1 August 2011

Diari Ramadhan 2011-1

Hmm.. diam tak diam, ari ni dah masuk 1 Ramadhan. Dah lama saya tak tulis dalam blog ni. Macam takda idea mengarang. Topik2 ada jugak dalam kepala, tapi bila dah taip sikit, dah tak tau lagi nak sambung macam mana. Jadi delete saja la. Tunggu saja idea baru datang.
Kali ni buat kali kedua saya akan berpuasa dalam keadaan 'bawak perut'. Mudah-mudahan dipermudahkan olehNya. Kalau yang pertama dulu, alhamdulillah saya dapat berpuasa. Sehari saja saya tinggal. Tu pun dipaksa oleh nurse sebab nak saya buat test gula. Harap-harap kali ni dapat la puasa penuh. Yang penting mesti sahur, insyaAllah, tahan la satu hari. Baby dalam perut ni ari ni banyak betul bergerak. Mungkin dia lapar. "Sabar ye baby, ari ni kita puasa. Kan pagi2 buta mak dah makan. Jadi sekarang kena tahan la. Tak lama dah. Lagi dua jam lebih masuk la waktu berbuka". 
Bila dah puasa ni, mula la keinginan untuk makan melonjak2. Dah duk pikir ni buka puasa nak makan apa. Masak kah? Makan kat kedai kah? Keinginan nak masak pun menjadi2. Semalam saya cakap dekat husband nak masak itu ini, dia senyum saja. "Ye la tu", dia cakap. Hehe.. takpe la. Plannya ada. Jadi tak jadi belakang kira. Kalau larat dan rajin, baru masak (Mesti ada kedua2 faktor ini. Kalau larat tapi malas, tak jadi, kalau rajin tapi tak larat, pun tak jadi). Hehe.. Kalau untuk sahur selalunya takda banyak karenah. Saya dan suami makan simple2 je. Ikan pekasam, ikan masin pun boleh. Kadang2 roti pun ok dah.
Pasal makan dah pikir. Sekarang pasal beribadah pulak. Asyik makan je pikir nombor satu. Mudah-mudahan saya akan rajin menunaikan ibadah2 dalam bulan puasa ni. Masa ni la nak tambah pahala sebab pahala berlipat ganda. Bukan senang tu. Setahun sekali ja datang. Tahun depan belum tentu bersua lagi. Mudah-mudahan dipanjangkan umur.
Dalam bulan yang mulia ini juga, saya berdoa semoga saya mudah melahirkan baby ni. Saya juga berdoa saya bersalin secara normal. Tak nak la caesar. Takut saya. Banyak pengalaman kawan2 yang dah merasa kedua-duanya, cakap bersalin normal jauh lebih senang nak dijaga. Memang sakit masa nak bersalin, tapi alhamdulillah lepas tu hilang sakit.
Ok lah. Officemate pun dah bersiap nak balik. Diorang banyak minta balik 4.30. Saya dan suami malas pulak. Rasa tak rajin nak masak setiap hari. Lagipun malas nak datang ofis awal2. Hehe.. Saya balik jam 5 jugak. Balik ni, pantas ke dapur, masak apa yang patut. Selamat Berbuka!

2 comments:

  1. smlm maklong masak ikan siakap sweet sour, goreng ayam, sayur kangkung belacan kot??pastu ada kerabu mangga tu x tau le beli ke tak sbb kak tgh bendera jepun lagi smlm, ari ni x tau le berbuka apa..dh start letih ni perut pun keroncong huhu...

    ReplyDelete
  2. best ler balik dah ada makanan. tak pi bazar ramadhan ka? tiqah ni teringin nak makan kensom. tu yang try masak. jadi begini la pulak..

    ReplyDelete