Sweet.. sweet... sweet memory..

Thursday 4 August 2011

Diari Ramadhan 2011-3

Setelah kecewa dengan berbuka puasa pada hari pertama, maka pada hari kedua saya dan suami pun decide berbuka di luar. Lagipun ada barang sikit nak dibeli. Lepas abis keja, pergi la kami shoping di Giant Central Plaza. Pilih2, bayar, then dekat pukul 6.00 bertolak la kami ke kedai makan. Malam ni kami pilih berbuka di D'Lengkuas kat Sembulan. Dulu nama kedai ni Tiara. Sekarang dah tukar. Dengarnya pentadbirannya dah bertukar. Entah betul tak saya pun tak tau.
On the way ke kedai tu, kami kena lalu Bazar Ramadhan Sembulan. Mak aii.. punya la ramai orang. Parking kiri kanan jalan penuh. Siap ada park kat divider lagi. Bila sampai di D'Lengkuas, kami pun order makan. Kami order tomyam campur, telur bungkus, ayam sweet sour dan sayur cendawan. Sebelum masuk time berbuka, fawwaz dah makan dulu. Memang favourite dia telur bungkus tu.
Kat sini jugak ada nasi campur. Banyak lagi lauk dia. Macam makan tengah hari. Nasi kerabu pun ada. D'Lengkuas ni makanan dia ada style Semenanjung sikit la, dan banyaknya Kelantan. Kat sini la nak makan nasi kerabu, nasi dagang yang best. Kalau peminat budu, kat sini la tempat nak makan budu. Kedai makan lain susah la nak jumpa. Kalau saya datang sini, antara yang saya suka makan nasi kerabu, nasi dagang, sup (daging/ayam/campur. tulang pun ada tapi saya tak berapa pandai makan tulang), telur bungkus dan lain-lain lagi. Lauk-lauk nasi campur pun ok. Nak makan kari ke, asam pedas, masak lemak, sambal semuanya ada. Kalau makan tengah hari, memang rambang mata nak pilih lauk.
Kat sini kalau minum saya suka teh c special. Teh c special ni teh susu+gula melaka. Paling famous katanya kat Kuching. Kat semenanjung saya dengar baru2 ni dah ada. Masa saya masih kat sana tiga tahun lalu, tak da rasanya.
Ni la teh c special. Lapisan gula merah, susu dan teh.
Gambar-gambar makanan lain saya tak sempat ambil. Lupa sebab sekejap lepas makanan sampai, masuk waktu berbuka. Lagipun sibuk melayan fawwaz yang nak itu ini.
Hari ketiga terasa nak masak pulak. Saya berkira-kira nak masak ayam masak beriani, tapi style simple dan pantas punya. On the way balik rumah, saya bgtau hubby nak masuk tu. Pastu dia request masak gulai (kari telur) jugak sebab masak beriani tu tak banyak kuah. Saya dengan hubby kalau makan nasi takda kuah, kurang berselera sikit. Saya tambah lagi satu menu, sayur kubis supaya menjadi makanan seimbang (konon la..). Sampai di rumah, saya dan hubby pun menggembleng tenaga memasak. Mujur fawwaz tak banyak hal. Dah besar jugak dia. Paling-paling pun minta makanan dalam peti sejuk. Setelah bertungkus-lumus sejam lebih, siap la masakan kami, ngam2 maasuk waktu berbuka. Untuk minuman, disediakan air ais krim soda susu by my hubby. Sedap tu...

Ni la kari telur rebus. Tak nampak dah telur dalam tu, sebab ada banyak kuah.

Ayam masak beriani. Sorry, i'm not good in garnishing. Takda hias-hias dah.

2 comments: