Sweet.. sweet... sweet memory..

Friday 19 August 2011

Diari Ramadhan 2011-6

Hari ketiga belas, bersamaan hari Sabtu in bracket hari cuti. Bestnya dapat berehat di rumah. Buat2 la apa yang patut apabila bercuti. Bila dah tengah hari, saya dan hubby mula berbincang masak apa. Hubby cakap dia nak masak ayam bakar black pepper. Cantik la tu. Dia pun start masak kuah untuk perap ayam berkenaan. Setelah diperap, tunggu la sampai petang. Bila dah petang, hubby masak nasi goreng dan sambal bilis. Pastu dia pun bakar ayam yang dah diperap tengah hari tadi. Hampir waktu berbuka, makanan sudah tersedia. Saya hanya buat air ja. Hehe... bestnya bila hubby masak.
Hari keempat belas, kami pergi shoping. Barang2 biasa dan bahan membuat biskut dan kek. Aiseh.. databg pula semangat saya membuat biskut tahun ni. Harap2 jadi la. Balik dari shoping, saya terus masak. Disebabkan dah penat shoping, saya masak yang senang ja. Masak steamboat seafood tomyam. Pastu hubby tambah satu lagi menu, daging goreng kunyit. Siap.
Hari kelima belas, dah start kerja balik. Huwargh... malasnya. Di ofis, masa berbincang dengan hubby nak masak apa, saya cadang koew teow goreng. Tapi hubby request koewteow kuah. Sebenarnya menu ni belum pernah dibuat. Yang biasa dibuat, mi kuah. Boleh la, try saja. Balik ofis, terus la saya dan hubby memasak makanan yang senang dan pantas ini. Koew teow kuah. Resepi bonda saya.
Hari keenam belas, saya kurang sihat. Start semalam lagi macam tak sedap tekak dan badan. Jadi petang tu saya bagitau hubby tak mau masak. Jadinya, keluar ofis kami bincang2, pegi beli saja. Saya pun ada rasa teringin nak makan nasi kerabu. Maka pergi la kami ke D' Lengkuas membeli nasi kerabu Kelantan. Saya amik lauk ikan goreng dan telur masin. Hubby pun hari ni beli nas kerabu. Dia amik lauk ayam bakar dan paru. Sedap nasi kerabu di sini. Macam di Kelantan dulu. Cuma tak da solok lada saja.
Hari ketujuh belas, masih lagi belum sihat. Saya cakap kat hubby nak minum jus oren, sebab rasa macam nak selsema saja ni. Hubby cadang berbuka di Prapeni Thai. Ok gak tu. Lama dah tak pergi makan tomyam yang sedap kat situ. Saya pilih nasi goreng seafood. Hubby pula nasi goreng Singapore (daging merah) dan kami sama2 pilih tomyam campur, telur dadar.Anak saya pulun sangat dia makan nasi goreng dengan telur.
Hari kelapan belas, teruskan operasi makan di luar. Kami pegi makan di satu port yang selalu jugak kami makan waktu lunch hari kerja. Grace Point. Sini dia ala2 food court la. Macam2 makanan ada. Makanan etnik Sabah pun ada. Lagipun kat sini ada play ground. Bole la anak saya main sementara tunggu waktu berbuka. Saya pilih nasi goreng pataya. Hubby punya special dan one of favourite dia kat sini. Nasi goreng ayan berempah. Di samping itu, side order nya satay. Sebab sini satay dia kuah kacang. Tak banyak satay kuah kacang kat Sabah ni.
Hari  kesembilan belas, saya plan masak saja. Menu simple lagi. Koew teow goreng. Sekejap saja dah masak.
Sambal bilis

Nasi goreng dengan ayam bakar black pepper, made by hubby

Steamboat seafood tomyam. Makan semasa panas.

Daging goreng kunyit

Koew teow kuah yang kuah dia dah diserap

Tomyam putih di Prapeni Thai yang memang sedap

Nasi goreng Singapore

Nasi goreng seafood yang dah dimakan oleh anak saya sebelum sempat gambar disnap

Satay ayam dan daging di Grace Point

Nasi goreng Pataya Thai corner. Sedap jugak.

Nasi goreng ayam berempah House of Rice kegemaran hubby

Koew teow goreng rumah sendiri



1 comment: